Nyheder

Pressemeddelelse: Orienteringsklubben Sorø arrangerer internationalt world ranking stævne i Sorø bym

ORIENTERINGSLØB:

Fredag den 23. marts 2018 (kl. 15.00-18.00) stiller ca. 500 løbere op til det internationale world ranking stævne DANISH SPRING i Sorø bymidte. Der dystes i sprint disciplinen i orienteringsløb.

Flere danske verdensnavne stiller op til start, heriblandt Maja Alm (6-dobbelt verdensmester), Tue Lassen (dobbelt verdensmester) og den lokale Andreas Hougaard Boesen (Sølv VM 2017) fra Roskilde.

DANISH SPRING er et årligt tilbagevendende stævne, der afholdes i marts hvert forår og kick starter sæsonen for sprintløb. Eliten stiller op for at teste formen hos sig selv såvel som hos modstandere.

Sprint disciplinen i orientering foregår i byområder. Der løbes hurtigere end til disciplinerne i skoven. Med høj puls skal der træffes hurtige og afgørende vejvalg i byens gader og stræder for at finder posterne hurtigst muligt.

Banerne er op til 3,5 km, med ca. 26 kontrolposter, der skal besøges i en bestemt rækkefølge. Den forventede vindertid er 13-14 minutter.

Starten for løberne er fra Holberg Arkaden i Sorø.

Frivillige kræfter bag stævnet

Orienteringsklubben Sorø har været i gang med planlægning af stævnet i et halvt år. Der er tegnet orienteringskort, udformet sprint orienteringsbaner, der viser kontrolposternes placering, lavet aftaler med Sorø kommune, grundejere og meget mere.

På dagen hjælper ca. 40 medlemmer fra Orienteringsklubben Sorø til med at afvikle stævnet.

Formand for Orienteringsklubben Sorø - Kristian Kærsgaard Hansen - glæder sig: ”Et halvt års ihærdigt arbejde skal nu stå sin prøve. Vi glæder os at stå for en helt særlig sportsbegivenhed i Sorø by. Vi håber på, at mange af byens borgere kommer forbi arkaden og Sorø hallen og oplever den helt særlige stemning.

Fakta

• Danish Spring – 3 dages event for orienteringsløb. De to andre løb gennemføres nær Avnstrup, og arrangeres af orienteringsklubben Roskilde.

• Fredag den 23. marts 2018, kl. 15.00 – 18.00

• Start er ved Holberg Arkaden, og mål er ved Sorø hallen.

• Læs mere: www.Danishspring.dk og Facebook/danish spring - orienteering

Kontakt for yderligere oplysninger

Jesper Munch Jespersen (pressekontakt), 30 25 21 70, jmjespersen@gmail.com

Kristian Kærsgaard Hansen (stævneleder/ formand), 40 90 43 09, kristian@kaersgaard.dk