Intervalbussen

Stig på INTERVALBUSSEN og løb din intervaltræning sammen med andre Sorø-løbere. Det foregår hver torsdag kl. 20.00 fra Skolevej ved Orienteringsklubben Sorø.


Vi er løbere fra forskellige løbeklubber og orienteringsklubben i Sorø og løbere udenfor klubber. Tilsammen er vi en god bred gruppe.

Følg Facebookgruppen "Intervalbussen - Sorø løber intervaller", hvor info om torsdagens træningspas bliver lagt op. 

Hvad er intervalbussen?

Vi træner intervaller med fokus på KONDITION OG FART, dvs. maksimal iltoptagelse (Max VO2) og løbestil / løbeøkonomi, så vi løber korte intervaller op til ca. 4 minutter. Det er også de hårdeste at træne på egen hånd. (Vil man hellere træne sin UDNYTTELSE af iltoptagelsen via tempoløb ved tærskelpuls (pulszone 4) fx via lange intervaller på 6-10 minutter, så er det IKKE her.)
 

Intervaltræning må ikke stå alene, men skal være et lille krydderi på toppen af et fundament af en masse langsommere træning, lange rolige ture, restitutionsture og eventuelt også det nævnte tempoløb.


Hvordan foregår det?

  • Vi løber intervallerne på tid, ikke distance, så alle træner ved samme intensitet.

  • Fælles opvarmning i cirka et kvarter med luntetrav og lidt stigningsløb fx på en bakke.

  • Vi løber ud og hjem, så vi samles efter hver anden og ingen bliver løbet bagud. Tværtimod bliver alle presset af alle. Fx hurtigt 2 minutter ud, 2 minutters pause hvor vi vender om, 2 minutter hurtigt hjem, så vi alle samles igen, osv. nogle gange.

  • Så vidt muligt på jævnt og skånsomt underlag, fx på skovveje. Dog asfalt i den mørke sæson.


Hvem kan være med?
ALLE KAN DERFOR VÆRE MED UANSET NIVEAU.

Hvis du ikke har løbet intervaller i nogle måneder, så start FORSIGTIGT med fx 3 gentagelser og læg en ekstra gentagelse på hver anden uge.
 

Tidspunktet er torsdag klokken 20.00 er sat, så også travle småbørnsforældre og sent arbejdende, pendlere.
 

Intervalbussen_edited.jpg
Tegnet af Hanne Fogh